Saturday, January 11, 2014

HADYAI-PAK BARA-KOH LIPE-KOH LANTAU-KOH PHI PHI-PHUKET DEC 2013

Dah berabuk dan bersawang dah rasanya...yang paling aku takut aku ni pelupa sikit orang nya..haha.so klu ada sikit sikit lupa tu maafkan jer lah yer.. Trip ni rancangnyer dah lama, aku sebenarnya dengki aka jelous bila baca ramai kawan2 backparker buat trip overland...gigih. So dalam otak aku asyik nak cuba gak..hehe. Sebenarnya ni solo trip...sebelum lah aku jumpa orang yang nak itut...mmg tak kenal jumpa online kat MBC jer...pastu terus jalan. Hari nak bertolak baru kenal...alhamdulillah serasi bersama..

Beli ticket kat pudu sentral dan seumur idup aku ni kali kedua aku kesana, kaunter pertama aku singgah yang aku tak ingat nama apa, katanya tiket lum kuar lagi..suruh aku datang lain hari. Aku sedikit was was sebabnya apa dah check online katanya tiket dah start jual hari ni..Pindah ke kaunter lain...yapp dapat tic nyer. Alison Vip coach RM67, disuruh tunggu depan Ancasa Hotel, mencangak jugaklah aku cari kat mana Ancasa Hotel tu hehe...bila tiba hari yang ditunggu dengan hujan renyai2 tu kami redah jer, lepas mengisi perut terus ke depan Ancasa Hotel...basnya cukup selesa. Seat yang luas..aku cukup impress tertulis ada wifi dan ada macam tv or vi kat depan tempat duduk tu...tempat kaki pun selesa. Automatik adjust...ada selimut lagi. Aku mmg mintak bahagian bawah dan depan sekali so kita banyak ruang tuk letak beg tak yah letak kat ruang barang..snang sikit klu nak ambik apa apa. Siap ada plug tuk changer apa apa...Senyum lebar beb...malaysia dah maju rupanya...atau aku yang ketinggalan...
Kejap jer boleh senyum...wifi mmg tak berfungsi, tv depan seat pun hanya pameran, plug huhu...sama nasib....ohhh malaysiaku...apa2 pun aku puas hati sebab seat yang luas tuk badan aku yang comel ni..

Hari 1-Hadyai-Pak Bara-Kohlipe

Sampai border Malaysia-Thai dalam kul 4 pagi, sementara menunggu kaunter buka aku cari toilet..huhu nasib baik lum melepaskan hajat tak der air u... puas jugaklah aku ronda kawasan sekelilling. Siap pegi bercakap cakap dengan askar yang bertugas...member aku belum bangun...Selepas kaunter buka, process cop passport yang mengambil msa tak lama di kedua dua bahagian, bas mula bergerak ke hadyai...kami diturunkan dihadapan Alison Office..kami beli tic van+boat ke koh lipe wit them THB600. Berbaloi baloi...sementara menunggu kitaorang berjalan ke pasar Hadyai tuk breakfast, aku dah pernah kesana so tak lah susah sangat nak cari pasar tu..Cuma banyak kenangan yang nak dilupakan kat situ..sedih...

Pukul 9 kami bertolak ke Pak bara, 15minit sebelum kul 11 kami sampai Pak Bara. Masa ni sibuk usha tic or route nak ke Phi Phi island...pening jap..sebabnya kami ke sana tanpa itenerary, aci redah jer..cuma ada baca lak sikit2. Rupanya tic ker Phi phi klu dari Lipe tersangat lah mahal...mak oii...how lah wei..tawakal jer lah, apa apa pun pegi Koh Lipe dulu..nanti kita tengok apa yang jadi.. :) gila kentang ni namanya..yang member aku ni kejenyer setuju jer...sempoi. Kat Pak Bara ni macam tak der system sikit, aku main ikut jer orang ramai pegi ke arah mana, bila tanya tanya katanya speed boat tu delay..so tunggu lah. Tapi kena hati hati sebab kat sini tak ade pengumuman apa apa...last2 dapat gak kami board the boat...Speed boatnya besar dan laju. Aku biasalah konon2nya nak jadi titanic keke...ambik tempat depan speed boat...hasilnyer nak tercabut bontotku, so jangan sekali kali dok sana...worst. tak caya cubalah...

Lama gak perjalanannyer...bila nak sampai, kita dihantar ke satu platform ni kena bayar trf RM7 dan kita akan dihantar dengan long tail boat ke pantai. Teruja tul dapat sampai Lipe, dengan tak mandi dari pagi, dengan cacing lapar yang mintak makan dalam perut..sampai jer pantai ramai yang akan tanya nak kemana, just iqnore jer klu dah book hotel sebabya koh lipe tu bukan besar sangat...jalan kaki mana mana pun sampai. Jalan sikit nampak Bung Roon halal food...mmg ada baca pasal tempat ni. Terus tak pikir dah masuk jer terus order. Harga dia..mak oiii high high on the sky...masa nak bayar baru perasan..tapi mango shake dia terbaik doh...Borak2 sekejap dengan budak Bung Roon ni rupanya diorg pun ada sdiakan bilik...just walk in jer..harga mahal sikit mungkin sebab kat tepi laut kot..aku plak dah book ngan agooda ari tu..klu tak nak juga try bung roon ni...Gipsy 2 riverdell bunglow house....bunglow uolls...korang ade? pas tu ada peminat setia lah...john..siap main kejar2 gitu.hehe...nak tau apa citer dengan si john ni kena tunggu sambungan yer..tengok lah aku rajin petang nanti aku update lagi...